IT-dienstverleners moeten flessen water gaan verkopen!

IT-water

De IT-sector in NL heeft er wel eens beter voorgestaan. Zo is het aantal vacatures in de sector op een dieptepunt, en vallen er bij veel grote IT-dienstverleners op dit moment ontslagen. Het uitblijven van grote overheidscontracten en het toenemend aantal Zelfstandig Professionals in de markt worden als belangrijke oorzaken gezien.

Ik denk echter dat er nog een oorzaak is. IT-dienstverlening is commodity geworden, en we zijn in toenemende mate gewend dat het ‘uit de kraan’ komt. En dat betekent dat er wellicht niet minder werk te verzetten valt, maar dat het werk veel meer ‘op de achtergrond’ plaats vindt. Minder binnen bedrijven zelf, en in toenemende mate gecontroleerd door de bedrijven die de infrastructuur leveren om de IT-dienst op de juiste plek op het juiste tijdstip te leveren. De IT-afdeling in zijn huidige vorm heeft dan ook zijn langste tijd gehad. Zeg nou zelf: Hoeveel bedrijven ken je met een afdeling die water maakt voor het hele bedrijf, en die je vertelt uit welk glas je je water moet drinken.

Voor de dienstverlening op IT-vlak betekent dit dat de focus in toenemende mate ligt op:

-het produceren van oplossingen (Apps, platformen)

– het integreren daarvan in de organisatie (optimalisatie van processen en ondersteuning)

– het beheren van infrastructuur, applicaties en integratie tot op een niveau dat procesondersteuning als een cloud-based service wordt gepercipieerd.

Daarbij is het in alle gevallen de business die steeds meer aan het stuur zit. Privé zijn we ondertussen gewend onze tools uit de cloud te kiezen, en ze te gebruiken zoals het ons goeddunkt, en verwachten hetzelfde op ons werk. Bring Your Own Device (BYOD) is een trend die dit illustreert op hardwarevlak, maar ook het inmiddels onmisbare karakter van een applicatie als LinkedIn binnen sommige bedrijven laat zien dat het de business is die kiest welke tools gebruikt worden.

Uiteraard betekent dat dat er grote uitdagingen ontstaan als het gaat om integratie, veiligheid van data en het beheren en beheersen van het landschap. Het beheren, bewaken en integreren van bedrijfsdata wordt de belangrijkste taak van de IT-afdeling, die veel meer vanuit de business moet gaan denken. De vraag daarbij is ook nog of die IT-afdeling wel intern zou moeten zijn, of dat het beheer van procesondersteuning als geheel als dienst wordt afgenomen van een externe dienstverlener. Als we de analogie van het water doortrekken verwacht ik dat het naar dat laatste gaat, waarbij binnen de organisatie de Chief Services Officer de CIO vervangt.

Denken vanuit een businessperspectief en vanuit het aanbieden van diensten hebben grote invloed op het businessmodel van de dienstverleners. Commodity betekent lagere prijzen, tenzij je waarde kunt toevoegen. In de analogie: water in flessen is veel duurder dan water uit de kraan.

Dit is een grote omschakeling voor de huidige grote IT-dienstverleners, en de vraag is of ze de slag naar het leveren van toegevoegde waarde in een veranderd IT-landschap op tijd kunnen maken. Benieuwd hoe het IT-water in flessen er uit gaat zien!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*